Vyměnit, nebo opravit?
Ač to tak nevypadá,
rezervní pneumatika a hever jsou tím nejjednodušším způsobem, jak řešit v krizové situaci defekt kola. Pokud se vám ale pneumatika měnit nechce nebo ji nemáte, můžete otestovat svoji šikovnost s některým z alternativních způsobů opravy pneumatik. Pokud se vám „podaří“ prorazit běhoun pneumatiky, je to sice nepříjemné, ale defekt bez větších problémů opravíte. Proražená bočnice už je pro všechny typy pneumatik fatální a vyžaduje kompletní výměnu kola. Pneumatiku opravíte, pokud zůstala
zachovaná její vnitřní struktura a díra v pneumatice je menší než půl centimetru.
Vsadit na lepicí sadu Sami výrobci v současné době často nahrazují rezervní kolo zejména
lepicími sadami. Ty obsahují tubu s lepidlem a elektrický kompresor, napájený ze zapalovače v interiéru auta. Oprava probíhá tak, že se do pneumatiky vtlačí lepicí směs a kompresorem obnoví potřebný tlak v pneumatice. Je možné také zakoupit
jednorázové tlakové nádoby se směsí lepidla a vzduchu. Ty jsou skladné a jako pojistka se nikdy neztratí. Je to ale jen provizorní řešení a cestě do servisu se stejně nevyhnete.
Knoty s lepidlem Další možností, jak opravit proraženou pneumatiku, je
speciální knot namočený v lepidle. Je to celkem levná a rychlá a varianta opravy, ovšem opět jen provizorní. Výrobci knoty nedoporučují, protože neexistuje zkouška vnitřní opravy pneumatiky. Knot se navíc v pneumatice často deformuje a přestává plnit svoji funkci, takže se návštěvě servisu a následné demontáži kola nevyhnete. Provizorní řešení v několika krocích ale snadno zvládnete:
- Najděte díru v pneumatice. Zatlačte knot pomocí průrazného šídla do středu pneumatiky. Knoty pomažte lepidlem.
- Vložte knot v průtažníku do otvoru v pneumatice tak, aby přesahoval několik centimetrů ven.
- Vyjměte průtažník otáčením knotu uvnitř pneumatiky a zastřihněte přesahující knot. Teď už jen nafoukněte pneumatiku a časem zkontrolujte, jestli neztrácí tlak více než 0,1 bar za měsíc.
Profi „houbová“ oprava Nejspolehlivější, ale i nejsložitější nejdražší alternativou opravy jsou
„houby“ - opravné kousky, které se vkládají do pneumatik. Tento postup je dost nevhodný pro krizové situace, protože vyžaduje profi dílnu a vybavení. Pneumatika se musí vymontovat. Následuje čištění, kartáčování, vrtání, vulkanizace „houby“ a odřezání přebytečných kousků. Toto řešení doporučují i sami výrobci pneumatik, protože splňuje všechny testovací požadavky. U novějších vozidel už jsou běžné
pneumatiky typu run-flat, které umožňují pokračovat v jízdě i v případě úplné ztráty tlaku v pneumatice. Než dojedete do servisu, nemusíte nic řešit.