Jak probíhá výroba pneumatiky
Každá pneumatika má několik základních částí:
- Kordová tkanina – je vyrobena z kordových vláken. Následně potažena gumou. Kordové tkaniny jsou vrstveny na sebe. Ty utvářejí kostru pneumatiky, která je uložena na vnitřním plášti pneumatiky a zajišťuje pevnost a elastičnost.
- Pás – z ocelových drátů jsou utkány pásy, které jsou následně potaženy gumou. Ty se umístí po obvodu pneumatiky a zajišťují tuhost a pevnost.
- Rameno – to je přesně ten malý zešikmený okraj, který spojuje bočnici a běhoun. Jeho hlavním úkolem je přesnost v projíždění zatáčkou.
- Lamela a drážka – zajišťují odvod vody a sněhu, také mají za úkol přilnavost na ledu. Lamely jsou malé drážky po obvodě pneumatiky, které se starají o již zmíněnou přilnavost na kluzkém povrchu. Naopak drážky jsou kolmo k obvodu a rozdělují jednotlivé bloky běhounu. Ty zase odvádí vodu a sníh.
- Patky – se starají o vzduchovou izolaci mezi pneumatikou a ráfkem. Vyrábějí se ze splétané oceli a ve finále se potáhnou gumou.
- Bočnice – se nachází mezi patkou a běhounem. Tvoří ji velmi silná guma, která má na starost boční stabilitu. Přesně sem také výrobci píší všechny důležité informace.
- Běhoun – je ta část pneumatiky, která je jediná v kontaktu s vozovkou. Je měkká, aby zajistila tlumení i přilnavost. A také nejvíce ovlivňuje výkonnostní charakteristiky.
- Žebro – se dává pouze do některých pneumatik. Nachází se přesně ve středu pneumatiky, (které je nejslabším místem) a vyztužuje ji.
Jak probíhá výroba?
1.- Namíchání správné směsi. Nejmodernější pneumatiky mají až 30 různých přísad, které jsou přesně odměřeny. Od správného poměru těchto přísad se odvíjí charakteristiky jednotlivých pneumatik. Obsahují různé druhy pryže, plniva a další přísady. V obrovských míchačkách se vytvoří černá gumovitá směs.
2.- Rozmělnění vychladlé pryže. Ve velkých rozmělňovačích se vychladlá pryž nařeže na proužky. Ty potom tvoří základní strukturu pneumatiky. Během tohoto procesu se připravují další součásti pneumatik.
3.- Výroba polotovaru pneumatiky. Ta probíhá stylem zevnitř směrem ven. Všechny prvky od textilních součástí až po ocelové pásy a běhouny jsou vloženy do speciálního stroje. Ten zajistí správnou polohu všech součástí. Na konci tohoto procesu už pneumatika vypadá jako skoro hotová.
4.- Vytvrzení polotovaru. Surový výrobek z předchozího kroku se nyní vulkanizuje v horkých formách. Ty zajistí, že všechny součásti jsou pevně stlačeny k sobě a polotovar získá svůj finální tvar. Při tomto úkonu se určuje vzorek běhounu a je vyražena i značka výrobce.
5.- Konečná kontrola pneumatiky. Před zabalením a odesláním musí pneumatiky projít finální kontrolou. Ta probíhá jak vizuálně, kterou zajišťují vyškolení inspektoři, tak i například rentgenem. Ten odhalí i ty nejmenší nedostatky a vady. Poté je možno pneumatiku oštítkovat, zabalit a odeslat přímo k zákazníkovi, kterému budou sloužit desítky tisíc kilometrů.