Koukej dopředu! Tvoje auto tě sleduje

duben

24

2019

Koukej dopředu! Tvoje auto tě sleduje

| 2019-04-24T05:00:21+00:0024. duben 2019 | #technika#zajímavosti#soukromí#technologie |

Automobil byl dlouhá léta symbolem svobody. První řidičský průkaz nabízí nezávislost na rodičích, auto a pohled na silnici před ním přinášejí pocit volnosti a touhu jet za svým snem. Ale jak více ujímají nové technologie, které mají pomoci řidičům, tak se implementují systémy, které vás v podstatě odposlouchávají a sledují, a to ne kvůli vašemu pohodlí, ale kvůli vaší pozornosti.

Kamery, které rozeznávají výrazy obličeje, senzory, které detekují srdeční frekvence a software, jenž vyhodnocuje stav vědomí řidiče, to vše se může jevit jako nadbytečný luxus nebo postřehy z výletu do světa fantazie, ale jsou stále více vnímány jako součást nevyhnutelné výbavy auta budoucnosti.

Vývojářské týmy společností jako je Byton vyrábějící elektromobily, nebo stálic jako Volvo, už pracují nejen na využití rozpoznávání obličeje, detekci ospalosti u řidiče, ale i na dalších nových funkcích pro monitorování osob za volantem.

Pohled na bezpečnostní systémy se postupně mění. Zatímco dnes již běžně používaný systém jako je automatické udržování jízdních pruhů bereme jako vítanou výpomoc, stále počítáme s tím že vyžaduje i řidičovu plnou pozornost. Ale když konečně dorazí plně autonomní vozidla, bude situace jiná. Mezi výrobci automobilů a jejich dodavateli převládá názor, že budou zapotřebí nové způsoby kontroly řidičů a cestujících, aby zajistili že zůstanou v bezpečí.

"Je to opravdu krok z nulového sledování, přes dotykový monitoring až po přímý pohled do vašich oči," řekl Grant Courville, viceprezident v BlackBerry QNX, který vytváří in-dash softwarové systémy. “Určitě osobně vidím nástup dalších takových systémů jako nevyhnutelný, když se dostáváme k vozům úrovně 3,“ dodal s odkazem na vozidla, která mohou v daných situacích už teď přecházet na samořízení.

Už nyní lze podobné vychytávky okusit v Cadillacu CT6, kde infra kamera sleduje váš pohled a pozici hlavy a Super Cruise system je připraven za vás v případě potřeby převzít řízení. Podobný systém má i například BMW X5 2019, i když funguje za trochu jiných podmínek.

Výrobci si ale uvědomují že tyto novinky můžou narážet na zákony o zachování soukromí. Zatímco v roce 2014 se výrobci Chevroletu mohli k výbavě sestávající se z mikrofonů a kamer vyjádřit ve smyslu že jde v podstatě o dětskou chůvičku do auta, při dnešní legislativě a pohledu na věc je třeba vše vážit i ze stránky právní.

Nyní když jsou systémy, které mohou řídit vozidlo např. po dálnici, stále více rozšířeny, se ale výrobci automobilů obávají, že bez těchto snah o monitoring posádky budou někteří řidiči poloautomatické systémy zneužívat a neplnit nutnost lidské kontroly. Vzpomeňme na několik případů vlastníků Tesly, kteří ignorovali požadavek držet ruce na volantu, což je nedílnou podmínkou pro použití utopilota. Následky byly v některých případech fatální.

Mezi další plány na monitoring patří i systém pro vnitřní snímání vozu, který vás upozorní, že vzadu zůstalo sedět dítě. Nám se to může stát jako přehnané, ale v USA každých devět dní zemře dítě v autě na úpal.

Ale vývoj se nezastavuje tady, jsou společnosti, které vyvíjejí systém na sledování emocionálního stavu šoféra. Bostonská firma Affectiva už několik let zkoumá možnost měření emocí a odhadu dalšího chování. Sbírali data jako úchop volantu, způsob přidávání plynu, rychlost a samozřejmě s tím výrazy obličeje a polohy hlavy.

To vše porovnali s děním kolem auta, aby vyhodnotili, jak moc velkou důvěru měl řidič v danou chvíli k poloautonomnímu systému a míru pocitu zátěže. “Chceme, aby řidiči věřili autu, ale ne přespříliš,“ řekla Ola Bostrom, viceprezidentka výzkumu společnosti Veoneer, spolupracující s Affectivou. “Řidič musí být stále ve střehu, aby převzal kontrolu, když se vozidlo setká se situací, kterou nemůže zvládnout.”

Zástupci společností Panasonic Automotive Systems, Mercedes-Benz a automobilové divize firmy Qualcomm jsou o nutné implementaci těchto prvků také přesvědčeni. Budou tedy obavy ze ztráty soukromí s postupem technologií mizet ve zpětném zrcátku?

Než na veřejných komunikacích začnou jezdit plně autonomní vozidla, návrháři si musí uvědomit, že budou systémy budou muset být schopni vyhodnotit kdy lidé nastoupili nebo vystupili z vozidla, kdo ta osoba je a jestli za autem něco nezanechala, zejména pokud má osoba zdravotní postižení (ať už se bude jednat o nákup nebo invalidní vozík). Monitoring se samozřejmě využije i pro intervenci vozidla při intoxikaci řidiče nebo při potřebě lékařské pohotovosti. A tyto informace budou nevyhnutelně sdíleny on-line.

I když mohou existovat způsoby, jak si někteří lidé mohou v autě zachovat svůj pocit soukromí. "V budoucnu to může být jinak pro vlastníky vozu, ti budou mít větší soukromí," řekl zástupce BMW pan Wisselmann, "a jiné pro cestující, kteří využijí sdílených vozů nebo robo taxi, tam bude pochopitelně monitoring využit ve větší míře."

Tak při příští jízdě autem si vzpomeňte, že prozatím vás monitoruje maximálně vaše manželka. Ve vašem příštím voze už může být všechno jinak.

Photo by Noelle Otto from Pexels

zdroj: www.nytimes.com

Vytvořeno s ❤ v systému XOXO - © 2024 Write.cz, s.r.o.