září
20
2020
SupraAlpha | 2020-09-20T23:01:34+00:002020-09-20T23:01:34+00:0020. září 2020 | #zajímavosti#history#Afrika#bichos |
Vtipy a memy na České dráhy už pomalu přestávají být vtipné, protože spolehlivost a nehodovost ČD už je daleko za hranicí jakéhokoli vtipu. Na sociálních sítích se objevily i citace z Cimrmanovy hry Afrika: "Papoušek hlásil: Na první kolej přijíždí vlak z Lusaky. To bylo signálem pro paviána, aby skočil do kolejiště a sklonil se k výhybce. Strojvůdci tak dal svým červeným zadkem znamení stůj. Poté přehodil výhybku." A snad ani autoři hry netušili, jak blízko byli realitě!
V Jižní Africe totiž takový pavián skutečně pracoval. Kdo během druhé poloviny 19. století cestoval do Kapského Města, tak u trati vedoucí v okolí města Port Elizabeth mohl vidět zvláštní úkaz. Na vlakovém nádraží Uitenhage pracoval signalista a výhybkář, který byl poněkud zarostlejší než jeho kolegové. Byl to nefalšovaný pavián jménem Jack.
Jack byl mazlíčkem a asistentem signalisty Jamese Widea, který byl po amputaci obou nohou. James měl na starosti železniční dopravu z Kapského Města do Port Elizabeth a když během přeskakování mezi vlaky přišel o nohy, koupil si v roce 1881 paviána druhu čakma jako své asistenční zvíře. Nejdřív jej vycvičil, aby tlačil jeho invalidní vozík a později už pod jeho dohledem obsluhoval železnici.
Jack měl nejprve na starosti klíče od uhelného skladu a také prováděl veškeré zahradnické práce na stanici. Když ale Wide viděl, že pavián je učenlivý a zručný, naučil ho ovládat páky výhybek, kterým přiřadil různá jména, která na paviána volal. Později už Wideovi stačilo jen na prstech ukázat ten správný signál a Jack zatáhl za správnou páku. Nakonec už Jack nepotřeboval žádné pokyny od svého pána a opravdu věděl, jakou páku použít pro každý blížící se vlak. I když pavián pracoval výhradně pod dohledem svého pána, Jack se nikdy nespletl a nikdy se mu nic nemuselo říkat dvakrát.
Pavián čakma se vyskytuje výhradně v Jižní Africe a ve volné přírodě se dožívá průměrně okolo 30 a v zajetí okolo 45 let.
Jack se stal populárním a po mnoho let byl spolehlivým pracantem a zároveň maskotem stanice Uitenhage. Bohužel jej viděla při práci i jedna prominentní dáma, patrně tehdejší Karen, a stěžovala si na železničním úřadě. Jack i Wide byli propuštěni.
To ale Jamese Widea namíchlo. Oficiálně zažádal, aby byl opičák přezkoušen a pokud udělá testy, aby mohl legálně pracovat u dráhy. A správce železničních cest opičáka skutečně otestoval a ověřil jeho způsobilost. Jack uspěl a Wide dostal zpět svou práci a Jack byl legálně najat a stal se tak jediným paviánem v historii, který kdy pracoval u železnice. Od toho dne byl pavián známý jako Signalista Jack. A protože se stal zaměstnancem drah, dostával Jack za svou práci zaplaceno. Dvacet centů denně a každý týden půl láhve piva. Za devět let svého zaměstnání u železniční společnosti Jack nikdy neudělal jedinou chybu.
Jack pracoval po Wideově boku 9 let a pracoval by ještě déle, kdyby v roce 1890 nezemřel na tuberkulózu. Jackova lebka je stále ve sbírce druhého nejstaršího muzea v Jižní Africe.
4 vánoční filmy, které letos musíte vidět
Rum je out, dejte si k Vánocům GIN! Tohle jsou 4 málo známé, ale dostupné lahůdky
Netflix natočí hranou předělávku AVATARA. Proč má jen malou šanci na úspěch?
Sex před sportem? Tři nejčastější sexuální mýty vyvráceny (skoro)
Proč iPhone v reklamě vždy ukazuje čas 9:41?
Vytvořeno s ❤ v systému XOXO - © 2024 Write.cz, s.r.o.