Tento bagr je asi největším pozemním vozidlem na světě
Bagger 288 je název kolesového velkorypadla, které je pravděpodobně
největším pozemním vozidlem na světě. Zde jsou jeho fakta v číslech.
Mimo jiné, Bagger 288 je
těžší než Eiffelova věž a vyšší než Socha svobody. Lidé vedle něj vypadají jako mravenci. Pracuje na principu těžby v horizontálních pásech. Jeho stavba byla dokončena v roce 1978. A je napájen z externího zdroje. Denně dokáže odtěžit až
240.000 metrů krychlových zeminy. Pro představu to je stejné množství, jako kdybyste na
plochu fotbalového hřiště nasypali materiál až do výšky 30 metrů. Bagger 288 je celkem
96 metrů vysoký a 240 metrů dlouhý. A jeho provoz spotřebuje
16,56 megawattů elektřiny, která je externě dodávaná.
800
-metrů čtverečních. To je plocha pásů, které se dotýkají země. Nesou celkovou váhu 13.500 tun a Bagger 288 díky nim dosahuje rychlosti až 0,6 km/h.
1700
-metrů elektrických kabelů. Přesně tolik kabelů přivádí elektřinu do rypadla. Každý kabel má průměr jako paže dospělého člověka. V daném okamžiku může mít Bagger 288 odběr elektřiny rovnající se městu, které má asi 20.000 obyvatel.
21,6
-metrů je průměr těžební hlavy. Ta má 18 samostatných radlic. Každá má objem 6,6 metrů krychlových. To je asi tolik, kolik má menší dodávkové auto.
3-4
-lidé. To je celkový počet obsluhy, kterou potřebuje bagr na svůj provoz.
A jedna zajímavost na závěr.
V roce 2001 došlo k velkému přejezdu. Bagger 288 během tří týdnu překonal
trasu dlouhou 22 kilometrů mezi dvěma různými doly. Byl přitom zaměstnán tým 70 odborníků. A tento přejezd stál téměř
15.000.000 německých marek. A i tak to byla ekonomičtější varianta, než celý bagr rozebrat a převést po dílech.